آقای آبگرمکن آقای آبگرمکن .

آقای آبگرمکن

آیا آبگرمکن برقی خطر برق گرفتگی دارد؟

آبگرمکن برقی چیست؟​

ظاهر آبگرمکن برقی دیواری شبیه به آبگرمکن‌های گازسوز مخزنی و نفتی است. تفاوت‌شان در اینست که در مدل برقی، المنت‌ آبگرمکن برقی حرارتی توسط جریان الکتریکی گرم شده و ورودی آن برق هست، اما در آبگرمکن گازی، منبع ورودی گاز شهری یا کپسول گاز است. این آبگرمکن ها دارای دو نوع آبگرمکن برقی بدون مخزن و آبگرمکن برقی مخزن دار است.

آبگرمکن برقی ، زمانی که دسترسی به گاز شهری موجود نیست، بهترین گزینه برای جایگزینی در خانه‌های مسکونی است.

مزایا و معایب آبگرمکن برقی :​

از مزایای آبگرمکن برقی عبارت است از:

  1. باعث آلودگی هوا نمی‌شود.
    2. عملکرد آرام و بی‌صدایی دارد.
    3. خطرات آتش‌سوزی ناشی از گاز را ندارد.
    4. تنظیم دما در آن آسان است.
    5. به دودکش نیازی ندارد.
    6. نیازی به لوله‌کشی گاز ندارد.
    7. نیازی به کپسول گاز ندارد.
    8. نصب، تعمیرات و نگهداری آسانی دارد.
    9. آبگرمکن برقی برای ساختمان‌ها می‌تواند مستقل باشد.
    10. به دلیل وجود فیوز محافظ جان، امنیت بالاتری دارد.
    11. عمر بیشتری نسبت به گازی‌ها دارند.
     
    از معایب آبگرمکن برقی ، مصرف زیاد انرژی برق آن بوده که نسبت به سوخت‌های فسیلی پرهزینه‌تر است. قیمت آبگرمکن برقی ، بسته به ابعاد و اندازه و کاربری آن متفاوت است.

آبگرمکن برقی چگونه کار می‌کند؟​

زمانی که شیر آب گرم را باز می‌کنید، هیترهای گرمایشی آبگرمکن برقی روشن می‌شوند. آب گرم در مخزن دستگاه، شروع به گرم‌شدن کرده و آن را به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند. به محض اینکه شیر آب گرم بسته شود، هیتر آبگرمکن برقی هم خاموش و عمل گرمایش متوقف می‌شود.

آیا آبگرمکن برقی خطرناک است؟​

در زمان خرید آبگرمکن برقی ، باید به اعتبار شرکت سازنده، گارانتی و خدمات پس از فروش آن توجه کنید (البته قیمت آبگرمکن برقی هم عامل مهمی در انتخاب محسوب می‌شود). همچنین بهترین آبگرمکن برقی باید دارای ایمنی لازم باشد تا از آسیب‌های برق‌گرفتگی یا دیگر خطرات جلوگیری شود.

برای ایمنی، آبگرمکن برقی باید دارای دو فیوز ؛ فیوز مینیاتوری و فیوز محافظ جان باشد، که وظیفه‌ی این فیوزها ایجاد ایمنی برای مصرف‌کننده و دستگاه است. فیوز مینیاتوری وظیفه‌ی قطع جریان برق، در زمان اتصال در بدنه را دارد، که باعث حفظ ایمنی دستگاه می‌شود. فیوز محافظ جان هم جریان الکتریسیته القایی در آب گرم را، برای ایمنی مصرف‌کننده قطع می‌کند.

آبگرمکن برقی کجا استفاده می‌شود؟​

از این دستگاه‌ها، می‌توانید برای مصارف زیر استفاده کنید:

ویلاها و باغ‌ها، که معمولا دور از فضای شهری هستند و ممکن است دسترسی به گاز شهری نداشته باشند، به همین دلیل برای تامین آب گرم مصرفی می‌توانید از منبع انرژی برق استفاده کنید.
کانکس‌ها در کاربری‌ها و مشاغل مختلف، معمولا در جابه‌جایی هستند و ازین‌رو به گاز شهری دسترسی ندارند. همچنین هیچ امکانی برای لوله‌کشی گاز وجود ندارد، بنابراین آبگرمکن برقی گزینه خوبی برای آنهاست.
در روستاهایی که لوله‌کشی گاز وجود ندارد.
برای فضاهایی که به آلاینده‌ها حساس هستند. آبگرمکن‌های گازی به دلیل استفاده از سوخت فسیلی مواد آلاینده تولید می‌کنند، بنابراین آبگرمکن برقی جایگزین خوبی برای این موارد است.

نکات سرویس و نگهداری:​

هرگز آبگرمکن برقی را بدون آب، به برق متصل نکنید. چراکه در اثر حرارت زیاد المنت به واشرهای پلاستیکی، آسیب جدی به دستگاه وارد می‌شود.
اگر هرگونه چکه‌کردن آب از آبگرمکن برقی را مشاهده کردید، باید نسبت به رفع و ردیابی مشکل اقدام کنید.
در دوره‌های زمانی معین، عملکرد ترموستات و لامپ خبر آبگرمکن برقی را از نظر صحت کارکرد بررسی کنید.
نشان‌دهنده حرارت را بررسی کنید تا دمای آب را به صورت صحیح نشان دهد. افزایش بی‌اندازه دمای آب، می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود.
برای ایمنی در برابر برق‌گرفتگی، با استفاده از روش‌های ایمن مثل سیم ارت، آبگرمکن برقی را به زمین متصل کنید.
برای تمیزکردن بدنه دستگاه، هرگز از آب مستقیم بر روی بدنه استفاده نکنید. می‌توانید با یک ابر و مواد پاک‌کننده، بدنه دستگاه را تمیز و با پارچه خشک، تمامی آب را خشک کنید.

عیب یابی آبگرمکن برقی :​

آبگرمکن برقی روشن نمی‌شود.

ممکن است پریز، برق نداشته باشد: پریز را تست کرده و بودن برق را چک کنید.
سیم‌ها یا دوشاخه آبگرمکن ایستاده خراب هستند: دوشاخه و سیم‌های رابط را با آومتر تست کرده و در صورت وجود مشکل، آن را برطرف یا تعویض کنید.
سیم‌های رابط اصلی آبگرمکن برقی قطع شده است: جعبه ترمینال آبگرمکن برقی را باز کرده، مدار را بررسی و نقطه قطع شده را متصل کنید. اگر المنت و لامپ خبر، هر دو روشن نشوند، ممکن است یا فاز اصلی یا نول اصلی مدار، مشکل پیدا کرده باشد.
ترموستات خراب شده است: اهم‌متر را به فیش ترموستات وصل کنید. کلید را به وضعیت روشن درآوردید، که در این حالت عقربه عدد صفر را نشان می‌دهد، سپس کلید را خاموش کرده و ببینید آیا عقربه به وضعیت قبلی خود برمی‌گردد یا خیر؟ اگر ترموستات مشکل داشته باشد، می‌توان ترموستات را به آرامی باز کرده و عیب آن را بررسی کرد.
 

با حرکت ولوم ترموستات، لامپ روشن می‌شود، اما آب گرم نمی‌شود.​
فاز خروجی از ترموستات به سمت المنت قطع شده است: جعبه ترمینال دستگاه را باز کرده و مدار را بررسی کنید. در صورت قطعی، نقطه قطع شده را متصل کنید.
المنت نول ندارد: آومتر را در ولت‌متر قرار دهید. زمانی‌ که مدار آبگرمکن برقی در وضعیت روشن قرار دارد، با رعایت ایمنی لازم، رابط دستگاه اندازه‌گیری را به فیش‌های المنت (جهت اطمینان از برق المنت) متصل کنید. اگر عقربه حرکت کرد، خود المنت را بررسی کنید و اگر حرکت نکرد و فاز وجود داشت، نول المنت قطع شده است.
المنت سوخته است: برای تست المنت، سیم رابط المنت را جدا کرده و به وسیله رابط، فاز و نول پریز را مستقیم به آن متصل کنید. اگر المنت درست باشد، به هنگام اتصال جریان برق، جرقه‌ای دیده می‌شود.
 

آب گرم می‌شود، اما لامپ روشن نمی‌شود.

لامپ سوخته است: لامپ را از مدار خارج کرده و سیم آن را به برق شهر وصل کنید. اگر روشن نشد لامپ سوخته است و باید آن را تعویض کنید. اگر روشن شد، مشکل در سایر قسمت‌ها وجود دارد.
برق به لامپ نمی‌رسد: جعبه ترمینال آبگرمکن برقی را باز کنید، اگر سیم‌های لامپ از مدار، جدا شده بودند آنها را مجدد وصل کنید تا لامپ روشن شود.
 

دستگاه زیاد کار می‌کند، اما آب گرم نمی‌شود.​
رسوب زیادی بر المنت جمع شده است: دستگاه را از برق جدا کرده، شیر تخلیه را بعد از بستن ورودی آب، باز کنید تا آب مخزن تخلیه شود. اگر شیر تخلیه وجود نداشت، المنت را باز کرده و آب مخزن را خالی کنید. سپس المنت را، با یک سوهان نرم تمیز کنید. اگر رسوبات سختی وجود داشت، می‌توان از جوهرنمک استفاده کرد.

ترموستات اتومات عمل نمی‌کند و همیشه روشن است.​
کنتاکت‌های داخل ترموستات به هم جوش خورده‌اند: آبگرمکن برقی را از برق جدا و رابط اهم‌متر را به فیش ترموستات وصل کنید. با قطع و وصل ترموستات، باید عقربه منحرف شده و به حالت اصلی خود برگردد. اگر عقربه همیشه در حالت وصل بوده و صدای قطع و وصل شنیده نشود، کنتاکت‌ها به هم جوش خورده‌اند. می‌توان کنتاکت‌ها را با سمباده تمیز و از هم جدا کرد.
گاز ترموستات تخلیه‌شده است: ترموستات را از مدار خارج کرده و کلید را در حالت وصل قرار دهید. لوله بلو را با حرارت گرم کرده، سپس بعد از چند ثانیه باید عمل اتومات شنیده شود. اگر ترموستات سوراخ شده و گازش تخلیه شده باشد، باید بلافاصله تعویض شود.
 


برچسب: آبگرمکن برقی بدون مخزن، قیمت آبگرمکن برقی، آبگرمکن برقی مخزن دار، المنت آبگرمکن برقی، بهترین آبگرمکن برقی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۷:۱۷ توسط:ایمان اقدسی موضوع: نظرات (0)